На
човека, комуто е чужда всяка форма на
автомобилен транспорт, и, както в моя
случай, дори не притежава какъвто и да
било документ, който да му разрешава да
управлява някакво МПС, неминуемо правят
впечатление качеството, условията и
особеностите на различните видове
градски транспорт; понеже вече имам
доста опит и наблюдения върху тях, смятам
за подходящо да ги опиша.
Градският
транспорт, поне доколкото мога да преценя
дотук, е доста добре уреден, удобен и
бърз. Набива се на очи фактът, че съветското
недоразумение, наречено тролейбуси
напълно отсъства от улиците на Варшава;
така и не можах да разбера каква им е
функцията на тези неща, осен да създават
задръствания и да се чупят посред
трафика. Както и да е, ради Бога, тук тези
чудовища ги няма. Най-често ми се налага
да ползвам трамвайната мрежа, която
като че ли е обърнато най-много внимание,
и съответно комбинирането на няколко
трамвая е най-смисленият начин за
достигане до повечето места. Като цяло,
малко са местата, на които релсите не
са отделени в собствено трасе, и съответно
въобще не се пресичат с трафика, което
пък позволява доста бързото движение
на трамваите; и някои от тях се възползват
от това доста добре. Трамваите са буквално
всякакви – по една и съща линия понякога
се движат машини на видима възраст 50-60
години (но затова пък добре поддържани
и чисти) и такива с футуристичен вид
(ниски, издължени, заоблени, изглеждат
аха-да излетят нанякъде) които понякога
развиват доста сериозни скорости.
Всъщност, това е и едно от основните
неща, които следва да се имат предвид –
возейки се в местните трамваи, човек
следва или да е седнал, или да се държи
здраво, понеже иначе рискува счупен
крайник или поне фрактура; ватманите
имат навика да изцеждат докрай
възможностите на превозните си средства,
и ги ускоряват доста, сетне спират доста
рязко (на третото падане се свиква). Това
обаче не важи в час пик, когато трамваите
са до такава степен претъпкани, че няма
шанс да се падне в каквато и да било
посока, дори и при силно желание.
Автобусният транспорт лично аз предпочитам
по-малко; изключая умиляващото усещане
тук-таме да се натъкнеш на някой стар
Икарус, който се разпада в почти такава
степен, колкото и тези вкъщи, няма никакви
видими преимущества, даже обратно; както
се очаква, автобусите са доста зависими
от задръстванията, които тук са доста
често явление, и не е рядко да се отвиси
и близо час до достигане на желаната
дестинация. Въпрос на вкус. Метрото пък
е идентично на нашето – един лъч, с малко
повече станции от софийските (двадесетина,
може би?), втори в строеж, добре познатите
руски сини квадратни влакчета с кръгли
фарове. Забелязал съм обаче, че то като
цяло не е предпочитан транспорт тук –
ползва се, но никога не е до такава степен
пълно, че нововлизащият да се налага да
употребява насилие, за да успее да си
проправи път. В допълнение към трите
форми на транспорт, има и разработена
система на градска железница, която
позволява прекосяването на града от
единия му край до другия за около двадесет
минути. Шапки долу, адски удобно е (нямаше
как да не се сетя за мъдрите действия
на милата софийска община, която премахна
последната възможност и ние да си имаме
същото).
Няма
как да не вмъкна и няколко бележки за
железопътния транспорт, който вече
ползвах неколкократно; тук изненади
общо взето няма. Сред влаковете, които
пътуват на близки разстояния има новички,
които развиват завидни скорости (приятно е да се возиш във влак с над 100км/ч и дори да не усещаш, че се движиш), когато
стане дума за междуградските обаче се
сблъскваме с добрите стари соц-влакчета,
с които оперира и родното БДЖ. Дребната
разлика – за нас, студентите, влаковете
са безсрамно евтини, което ги превръща
в най-добрия наличен транспорт, въпреки
че в момента цяла Полша е в ремонт (идва
Евро 2012, нали така) и трасетата са
увеличени, понякога с много часове.
аз пак нямам думи за транспорта защото то просто е за рубриката "без коментар", by the way много хубаво казано и написано
ReplyDeleteАбе аз книжка имам, но си нямам автомобил то градския транспорт си ми е ежедневие. А по темата за състоянието му просто може да си говорим часове и дни...
ReplyDeleteСтатията е много интересна, благодаря за споделянето.Влаковете, които пътуват на близки разстояния има новички, което е доста добре за нас които често използват влаковете.Хубаво е че и развиват завидни скорости, когато стане дума за междуградските обаче се сблъскваме с добрите стари соц-влакчета, с които оперира и родното БДЖ. Както добре пишете и вие.Лошото е че разлика – за студентите, влаковете са безсрамно евтини, което ги превръща в най-добрия наличен транспорт, въпреки че в момента цяла Полша е в ремонт и трасетата са увеличени, понякога с много часове. Дано нещата с този вид транспорт се стегнат.
ReplyDelete